Pelihahmojen piirtäminen ja animoiminen

29/01/2021

Migael-hankkeen neljännessä harjoitteessa seikkailee kaksi hahmoa: räjähdystyövastaava Roosa Ruuti ja työmaavastaava Topi Terävilla. Harjoitteessa hahmot ohjeistavat pelaajaa tekemään turvallisuustoimenpiteitä avolouhoksella ennen ja jälkeen räjähdyksen. Vaikka peli itsessään on tehty 3D-maailmaan, pelissä olevat hahmot seikkailevat 2D-muodossa. 

 

Tässä blogissa pääsee tutustumaan lyhyesti, miten hahmot syntyivät ja miten niihin luotiin eloa animaatioiden muodossa. Yllä oleva animaatio on harjoitteen intro, jonka saattelemana pelaaja pääsee aloittamaan harjoitteen. Mutta ennen animaation syntyä, tekoprosessi alkoi hahmojen suunnittelulla!  

 

Ensimmäiset luonnokset ja lopulliset versiot

Ensin hahmoista tehtiin luonnoksia, joissa etsittiin visuaalista tyyliä ja hahmojen luonnetta. Vaihtoehtoja oli useita, joista projektin tekijät valitsivat yhdessä tämän kaksikon. Yllä näkyvät hahmojen ensimmäiset luonnokset ja niiden alla lopulliset piirrokset, jotka harjoitteeseen päätyivät. 

 

Animoinnin tekeminen

 

Viimeistellyt piirretyt versiot hahmoista tehtiin erilaisilla ilmeillä ja aseinnoilla, joita oli myöhemmin mahdollista animoida. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki liikutettavat osiot hahmoissa tehtiin irrallisiksi toisistaan, jotta niitä voi myöhemmin animoida liikkeeseen ilman että muu piirros vääristyy. 

Alla olevassa videossa näytetään Roosa Ruutin animoinnin vaiheita. Silmille, kulmille, suulle ja kädelle on tehty omat “luurangot”, joita liikutetaan haluttuihin asentoihin. Kun asennot laitetaan siirtymään sulavasti toisiinsa, syntyy animaatio.

Alkuanimaatio kuva kuvalta

Introssa hahmoja animoitiin perinteisemmin stop-motion henkisesti. Hahmoja liikutettiin vähän kerrallaan ja luotiin jokaisesta pienestä liikkeestä oma kuva. Kun kuvat laitettiin peräkkäin videolle, syntyi illuusio liikkeestä. Alla näkyy pari erillistä kuvaa intron ensimmäisestä kohtauksesta, jossa yhteensä yksittäisiä kuvia oli noin 60 kpl. 

Kaikki sormet olivat erillisiä keskenään, jotta niiden liikuttelu olisi mahdollisimman nopeaa.

Näin MiGaEL-hankeen neljännen harjoitteen hahmoanimaatiot syntyivät! Lisää tietoa hankeen etenemisestä voi seurata migael.fi sivuilla. Neljäs harjoite on paraikaan valmistumassa ja se julkaistaan alkuvuonna 2021!