Tarinallisen peliharjoitteen suunnitteluprosessi

29/04/2021

Migael-hankkeen viides harjoite on valmistumassa kovaa vauhtia! Harjoitus käsittelee peränajon työvaiheita ja turvallisuutta seikkaperäisesti ja kokonaisvaltaisesti. MiGaEL:in kehittäjätiimi on päättänyt alkaa tekemään peliä tarinallisesta lähtökohdasta, jossa pelaaja on vasta-aloittanut harjoittelija kaivoksella. Tarina etenee työnjohtajan opastuksella ja harjoittelija pääsee oppimaan, miten koko prosessi peränajossa toimii. Pelaaja saa interaktiivisesti osallistua ja reagoida vastaan tuleviin tilanteisiin ja testata lopussa omaa osaamistaan. 

Mutta miten tämä kokonaisuus syntyy? Tässä blogissa selviää, miten viidennen harjoitteen suunnittelu- ja tekoprosessi on alkanut!

 

 

Ensimmäisenä luotiin kirjallinen käsikirjoitus ja hahmotelma

Työ alkoi käsikirjoituksella, johon kirjoitettiin kaikkien eri työvaiheiden kulku ja toiminnot. Sen jälkeen näkökulma muutettiin tarinalliseksi ja repliikit muutettiin työnjohtajan suuhun sopiviksi. Työvaiheisiin sisällytettiin pelaajaa aktivoivia testejä ja toimintoja, joiden avulla tarina kulkeutuu eteenpäin. Kun käsikirjoitus oli valmis ja pilkottu selkeisiin osiin, oli aika aloittaa osioiden luominen virtuaaliseksi maailmaksi. 

Pelin rakennus aloitettiin työvaihe työvaiheelta, jolloin juonta pystytään rakentamaan eteenpäin pieninä sykäyksinä, joista lopussa koostuu koko tarina. Sykäysten visualisoinnin helpotukseksi päätimme tehdä kuvakäsikirjoituksia, joiden avulla koodaaminen ja yhteinen tavoite selkeytyy. 

Kuvakäsikirjoitukset ovat nopeasti tehtyjä ja rosoisia, mutta helpottavat suunnattomasti ongelmakohtien huomaamista ja kokonaisuuden hahmottamista. Alla pääsee näkemään käsikirjoituksen, jossa käydään läpi peränajon poraus-vaihe.

 

Maailman luominen

 

Käsikirjoitus ei silti yksinään riitä tarinan visualisoinnissa ja elävöittämisessä. Työnjohtajalle alettiin luomaan persoonallisuutta ja hahmonpiirteitä piirtämällä, mallintamalla ja kirjoittamalla – sekä myöhemmin myös ääninäyttelemällä ja motion track-animoimalla: mutta niistä pääsee kenties kuulemaan lisää myöhemmin migaelin blogissa! 

Hahmon ulkonäkö luotiin aluksi piirtämällä, jonka jälkeen mallintaja alkoi tekemään 3D-mallia suunnitelman mukaisesti. 

 

Samalla kun hahmo alkoi rakentumaan, koodarit aloittivat kaivosmaailman ja tarinan tekemisen kulloisenkin kuvakäsikirjoituksen pohjalta. Pikku hiljaa kaivos alkoi näyttää kaivokselta ja juoni kulkeutua eteenpäin.  Tulevaisuudessa selviää, miltä harjoite alkaa näyttää valmistuessaan!

Näin MiGaEL-hankeen viides harjoitus on käynnistynyt!  Lisää tietoa hankeen etenemisestä voi seurata migael.fi sivuilla.